2025 ruduo: tiekimo grandinių išbandymai nesibaigia

2025-09-23 12:34:20
Autorius: Aidas
2025 ruduo: tiekimo grandinių išbandymai nesibaigia

Ruduo atneša naujus tiekimo grandinių iššūkius. Įmonės susiduria su kibernetinėmis atakomis, reglamentų pokyčiais, sezoniškumu ir naujais JAV mokesčiais.

Kibernetiniai pavojai: „Jaguar Land Rover“ (JLR) nedirbs net keturias savaites

Rugsėjo pradžioje Britanijoje „Jaguar Land Rover“ patyrė rimtą kibernetinę ataką, kuri visiškai sustabdė gamybą.  Nepavykus iškart panaikinti trukdžius pilnas veiklos atnaujinimas suplanuotas nuo spalio 1 d. Gamyklų sustabdymas paveikė ne tik pačią JLR, bet ir visą tiekimo tinklą – šimtus tiekėjų, kurių komponentai buvo perkami.

Pamokos: reikalinga ne tik apsauga nuo kibernetinių atakų, bet ir tiekėjams turėti atsarginius tiekimo ir pardavimo planus. (https://www.reuters.com/business/retail-consumer/uks-jaguar-land-rover-cyber-attack-shutdown-hit-four-weeks-2025-09-23)

Vežėjų trūkumas Europoje

Nuo 2025 m. rugpjūčio 19 d., visos sunkvežimio kategorijos virš 3,5 tonos, registruotos po 2019 m. birželio, ir naudojamos tarptautiniam transportui privalo turėti išmanųjį tachografą 2.0 (G2V2). Dalis vežėjų jų laiku nesumontavo tad dabar neturi. Ekspeditoriai skundžiasi – sunkvežimių pasiūla sumažėjo. Baudos ir patikros dar labiau spaudžia rinką (https://trans.info/lt/sunkvezimiu-trukumo-krize-smoge-ekspeditoriams-kur-rasti-patikimu-vezeju-417560)

Kinijos „Auksinė savaitė“

Kinijos artėjanti Auksinė savaitė (spalio 1–8 d.) kasmet pasikartojantis veiksnys, kuris meta iššūkį tiekimo grandinėms visame pasaulyje. Per šventę gamyklos užsidaro, muitinės dirba sumažintu pajėgumu, oro uostai ir jūrų uostai dažnai veikia ribotai. Lietuvos įmonės, ypač mažmeninės prekybos, elektronikos, automobilių dalių ir tekstilės sektoriuose, jau signalizuoja, kad jei prekės nebus išsiųstos iki rugsėjo pabaigos, pristatymai gali nukeliauti į po vidurio spalio. (https://trans.info/lt/2025-m-auksine-savaite-kinijoje-ka-turi-zinoti-lietuvos-transporto-bendroves-420967)

Nauji JAV uosto mokesčiai

Nuo spalio 14 d., JAV įsigalios nauji „port entry service fees“ (uosto įėjimo/patekimo paslaugų mokesčiai), kuriuos JAV nustatė reaguodama į Kinijos dominavimą laivybos, logistikos ir laivų statybos sektoriuose.

  • Su Kinijos vėliava plaukiantys laivai ar operatoriai mokės 50 USD už net toną, mokestis kasmet didės iki 140 USD 2028 m.

  • Kinijoje statyti laivai (bet kitų šalių operatoriai) mokės 18 USD už net toną arba 120 USD už konteinerį. Nuo 2028 m. balandžio suma išaugs iki 33 USD/NT arba 250 USD/konteinerį.

  • Kitiems laivams mokestis netaikomas. Taip pat mokesčiai netaikomi laivams atvykstantiems be krovinio.

Poveikis

  • Kinijos operatoriams/savininkams – reikš reikšmingą išlaidų padidėjimą, kuris greičiausiai bus įskaičiuotas į pervežimo kainą.

  • Importuotojams – prekės atplukdytos Kinijoje statytais ar operuojamais laivais pabrangs. 

  • Lietuvos įmonėms, kurios eksportuoja į JAV, reiks tikrinti sutartis, laivų savininkystę / operatorius, galbūt rinktis alternatyvas.

  • Tiekimo grandinės perskirstymas – Tiekėjai/gamintojai greičiausiai rinksis ne Kinijoje statytus laivus ir nepriklausančius kinų operatoriams, kad būtų išvengta mokesčio. 

(https://www.wsj.com/articles/u-s-importers-and-exporters-fret-over-port-fees-on-chinese-ships-da9f6f53)

Kitos aktualijos

  • Kinija didina SGD prekybą iš „Arctic LNG 2“, išbandydama Trumpą

  • Lenkija nusprendė pratęsti patikras prie Lietuvos ir Vokietijos sienų iki 2026 m. balandžio 4 d.

  • Nuo 2025 m. liepos 1 d. Lietuvoje mokamų kelių tinklas padidėjo 1151 km (iki 2851 km)